Grejen med matlådor

26 juli, 2016

Jag har skrivit det förut, men gör det igen; matlådor är vardagens grej! Många tycker att utelunchen är ett event, att det är kul att sätta sig på ett ställe och bli serverad mat. Jag är inte beredd att hålla med. Det är så mycket jag gillar med konceptet matlåda att jag känner ett behov av att punkta upp det:

  1. Sparar tid – kanske har livets mest onödiga timmar spenderats på planlöst strosande i grupp: stor där ingen vet vad hen är sugen på till lunch. Inte sällan slutar det med att en köper någon en inte är sugen på för pengar en hellre lagt på ett nagellack.
  2. Sparar pengar – på tal om nagellacket tycker jag att lunchpengarna är så ovärda (om en inte kombinerar nytta med nöje och träffar någon gullig som en saknat och vill prata med). Det är ju typ 2000 kr i månaden som jag kan komma på typ tio saker jag hellre gjort med.
  3. Kasta i sig vs. Njuta av varje tugga, 1-0 – du har ändå inte tid att njuta, maten ska ner. Sen ska kaffet ner. Sen ska du återfinna dig på din plats. Nej, då går jag hellre ut i lugnan ro, hinner reflektera över vad jag stoppar i munnen och är gladnöjd när jag lämnar. Men det är ju bara jag.
  4. Du vet vad du förväntar dig när du öppnar locket till lådan.
  5. Ta en promenad – när du ätit upp din låda med mat kan du spendera 30-35 minuter med att göra lite vad du vill. Typ gå en promenad, blogga, lyssna på en podd eller jobba.

Men ibland kanske det inte hinns med att laga mat på kvällen, ibland orkas det bara mackmiddag. Då blir ju den sorgliga konsekvensen: ingen låda. Här kommer därför några grejer som kan vara bra att ha i kylen och frysen för att slänga ner i en låda kl 22:35:

  • Spenat eller andra gröna blad (gärna färdigsköld)
  • Halloumiost (ha ALLTID minst ett paket i kylen, köp ALLTID när du handlar)
  • Fetaost (samma som ovan)
  • Tomater/gurka/paprika (köp hem det som du vet går åt, antingen på mackan, som sallad eller till detta syfte, köp inte för att köpa)
  • Soyabönor (ha en förpackning i frysen så kan du ta exakt så mycket du vill och slipper slänga)
  • Rödlök
  • Frön & nötter (tex. solrosfrön, pumpakärnor eller nötter du gillar)
  • Rotfrukter av olika slag (som kan ligga i kylen länge utan att bli gamla – typ sötpotatis, rödbetor, palsternacka, morötter)

Ta fram en matlåda, lägg lite grönsaker, torrosta lite frön, stek lite halloumi, ha i lite bönor. Det tar typ 10 min. Ta med till jobbet. Kanske är detta inte alls en fullständig lunch för någon. För mig, som gärna äter knäckemacksmellis, någon godisbit här och där, tränar ibland och sitter ganska still är det toppenlagom.

Processed with VSCOcam with n1 preset

Blad, melon, fetaost, paprika, tomat, frön, balsamico.

Tänkte försöka slänga upp lite matlådetips här framöver. Hur låter det?

Läs mer